شاید یکی از حساس ترین و مهم ترین عضو بدن را بخواهیم نام ببریم ، چشم است. چشم انسان
جزو دستگاه بینایی می باشد. این اندام مهم و حساس قابلیت دریافت و پردازش اطلاعات و جزئیات
چیزهایی را که هر موجودی می بیند را دارد. همان طور که می دانید چشم نور را تشخیص می دهد
و آن را به پیام های الکتروشیمیایی قابل فهم توسط مغز انسان در یاخته های عصبی تبدیل می کند.
این عضو خارق العاده در موجودات پیشرفته تر می تواند نور را بعد از دریافت از محیط بیرون ، میزان شدت و
ضعف آن را مناسب دید کند. چشم هر موجودی برای اینکه بتواند ببیند باید حرکت کند. شش عضله که کره
چشم را احاطه کرده با حرکت مداوم و هماهنگ خود باعث حرکت چشم در جهات مختلف می شود
. اما تا جایی که متوجه شده باشید اصلی ترین عنصر برای اینکه چشم بتواند ببیند نور می باشد.
نور می تواند تصویر اشیاء را در چشم بنشاند. اولین چیزی که نور هنگام برخورد با چشم آن را لمس می کند
قطره ای اشک است که پشت آن قرنیه چشم وجود دارد و همین لایه نازک باعث تمرکز نور می شود.
آثار و نشانه چشم در دفینه یابی معانی متخلفی دارد که بستگی به جایگاه آن در دفینه یابی دارد .
اگر در دفینه یابی با چشمی رو برو شدید که در در حال نگاه به یک نقطه ای بود در این صورت باید در آن
مکان به دنبال نشانه خاص یا علامتی بگیردید. اما اگر نشانه چشم را داخل غار یا تونلی مشاهده کرده
باید مراقب تله های بکار رفته در داخل غار باشید. به غیر از حالت های بالا اگر نماد چشم را همراه با
نماد مار دید نشانگر وجود مقره های خانوادگی می باشد.
برخی از دستگاههای فلزیاب افشار :
بعد از اطمینان از اصالت و سالم بودن دستگاه حتما این به این نکته توجه کنید که شرکتی که دستگاه را از
آن خرید میکینید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورتی که بعد از خرید احتیاج به قطعه و یا آموزش
داشتید بتوانید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و یا حتی بتوانید دستگاه خود را ارتقا دهید .
برای مشاوره رایگان خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان فلزیاب افشاردر تماس باشید.
شماره تماس کارشناس خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب آقای مهندس افشار : 09198500180 و 09371414171
و خط ثابت : ۰۲۱۴۴۵۶۹۲۵۰
هر جا که نماد رخ در دفینه یابی و گنج یابی مشاهده کردید باید نگاه چهره را دنبال کرده و دنبال آثار دوم باشید
که معمولا نماد آثار دوم یا کاسه است یا به صورت بت حیوانات است. رخ ها و صورت ها جزء یکی از
مهمترین نمادهای باستانی میباشند؛ که برخی از آنها برای دفینه گذاری کاربرد داشته اند، و برخی به
خاطر مضامین دیگر باستانی کاربرد داشته اند! همه رخ ها نشان قطعی دفینه نیستند ! و این نکته ایست
که اکثراً از آن قافل هستند، زیرا رخ ها در مسیر معابد مهرپرستی و میترایس نیز ساخته میشدند و
اکثر این معابد نیز (در برخی دوران باستان) درکوه ها و مناطق کوهستانی بود!
نشانه رخ به احتمال زیاد مربوط به دوره اشکانی یا سلوکی میباشد فقط به یاد داشته باشید اشکانیان در
دوران تاریخ از گنج و دفینه های آنچنانی برخوردار نبوده اند اشیا مشکونه آنان اکثریت دارای عیار پایین یا کلا مس هستند .
این پیام برای باستان شناسان و گنج پژوهان است که فقط مقبره های و دفینه های پادشاهان اشکانیان
طلا دارند ما بقیه یا طلای عیار پایین هستند یا مس هستند ولی سلوکیان بر عکس دارای پهلوانان وسرداران
زیادی که از طلا های زیاد و ارزشمندی برخوردار بوده اند هستند.
نشانه صورت و نیم رخ انسان نشان دهنده یک مقبره رده بالا و بسیار ارزشمند است هر چند اشکانی یا
سلوکی باشد و برای یافتن مقبره باید به جهت نگاه آن رفت در بعضی مواقع از تومولوسها استفاده شده
که در این حالت باید قانون تومولوس ها و تپه های باستانی را بدانیم ودر بعضی اوقات نیز مقبره نزدیک خوده نشانه است.
نماد رخ در دفینه یابی را اگر به دید نشانه ای برای دفینه به آن نگاه کنیم؛ باید حتماً بجهت برسی دخمه ، مقبره ،
دفینه انفرادی و یا خزانه ها مورد برسی از لحاظ علائم و نشانه های دیگر قرار بدهیم! ممکن است
در یک تصویر دو رخ وجود داشته باشد، که روی هریک به سمتی است، پس نمیتوان به جدیت گفت؛
که محل نگاه رخ محل دفینه است و یا هرکجا رخ نگاه میکند، محل قرار گیری دفینه است! در برخی تصاویر
یک رخ وجود دارد که دیدی مستقیم دارد و روی بدنه سنگ اطراف نیز علائمی حک شده است که میتواند مهم
و تفسیری بسزا داشته باشد! همیشه باید نمادها و علائم بصورت دقیق با کلیه مضامینشان مورد برسی قرار بگیرند.
برخی از دستگاههای فلزیاب افشار :
بعد از اطمینان از اصالت و سالم بودن دستگاه حتما این به این نکته توجه کنید که شرکتی که دستگاه را از
آن خرید میکینید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورتی که بعد از خرید احتیاج به قطعه و یا آموزش
داشتید بتوانید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و یا حتی بتوانید دستگاه خود را ارتقا دهید .
برای مشاوره رایگان خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان فلزیاب افشار در تماس باشید.
شماره تماس کارشناس خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب آقای مهندس افشار: 09198500180 و09371414171
و خط ثابت : ۰۲۱۴۴۵۶۹۲۵۰
نشانه بز در دفینه یابی | شواهد باستانشناختی نشان میدهد که بز کوهی، جدّ اعلای بز اهلی کنونی،
نخست در جنوب غربی آسیا اهلی شد.نخستین نشانههای اهلیسازی بز در ایران یافت شده که مربوط
به حدود ده هزار سال پیش از میلاد است.در تمامی نواحی که از دامداری امرار معاش میکنند به
دلیل گسترهٔ محصولاتش و آسانی نگهداری بسیار مورد توجه است. بزها چیزهایی را میخورند که گوسفند
نمیتواند بخورد، حتی در اراضی تعریف نشدهٔ حومهٔ شهرها، و نقش غیرقابل انکاری در مسیر سازی دارند.
بدین ترتیب برای فقرا در ایران و افغانستان و بسیاری دیگر از مناطق خشک مانند آفریقا، بز نقشِ هم گاو و هم گوسفند را ایفا میکند.
اهمیت بز پیش از اسلام :
در ایران پیش از اسلام، بز در میان چهارپایان اهلی مقام ویژهای داشت. بنابر اساطیر مزدیسنی (مبتنی بر اوستا)
درباره چگونگی و مراحل آفرینش عالَم سفلی، نخستین جانوران سودمندی که اهورامزدا بلافاصله پس
از گاو آفرید بز و میش بود و سپس، در موقع آفرینش انواع هر جانور، نخست پنج گونه «بُز» آفرید.اما گویاترین
سند اهمیت بز در ایران پیش از اسلام، منظومه پهلوی درختِ آسوریگ است، که احتمالاً پس از اسلام
در ایران سروده شده، ولی نشان دهنده دید سنتی ایرانیان مزداپرست درباره این جانور است.
موضوع آن، مناظره و مفاخره درخت خرما (شاید به عنوان نماد اقوام سامی) و بز (نماد تمدّن آریایی) است.
طبق تحقیقات به دست امده نود درصد از آثار و نشانه های گنج و سنگ نگاره های کشف شده در
سراسر جغرافیای ایران مربوط به بز کوهی میباشد. نقش بز کوهی نماد ایران باستان با مضمون ابخواهی، زایندگی،
فراوانی نعمت و محافظت است. تعبیری از یک فرشته که در مواقع سختی از ان کمک خواسته میشد.
نقش بز کوهی برای ایرانیان باستان نوعی مانیفست بوده که رویکردی مقدس داشته است.
اولین پویانمایی یا همان انیمیشن جهان بر ظرف سفالین کشف شده از تصویر بزکوهی،
مربوط به شهر سوخته در اسناد سیستان و بلوچستان میباشد که قدمت ان به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح میرسد.
پرسش اما این است که علت اینکه بز کوهی تا این میزان در هنر و آثار انسان های تاریخ کهن نقش
داشته چیست، در پاسخ به این پرسش باید بگوییم : “به اعتقاد کارشناسان نقش بزکوهی نماد ایران باستان،
با مضمون آبخواهی، زایندگی، فراوانی نعمت و محافظت است. تعبیری از یک فرشته که در مواقع سختی ها
از آن کمک خواسته میشد و ریشه این باور به یکی از اسطوره های ایران باستان برمیگردد.”
بر اساس داستانی اساطیری مربوط به ایران، نخستین انسان روی زمین کیومرث بود که در شاهنامه فردوسی
از آن بعنوان نخستین پادشاه نام برده شده است.
کیومرث حدود چهل سال برزمین زندگی کرد و سپس با اهریمن زشتی ها در افتاد و به دست اهریمن کشته شد.
دو قطره خون کیومرث بر زمین میچکد و از آن یک بوته ریواس دو شاخه میروید. این دو شاخه ریواس برهم
میپیچند و از یک شاخه ی آن پسر زیبای جوانی به اسم مشی (ماری) و از شاخه دیگر آن دختر زیبای
جوانی به اسم مشیانه (ماریانه) متولد میشود و چون آنها غذا خوردن را نمیدانستند،خداوند فرشته ای
را قالب یک بزکوهی سفید رنگ میفرستد تا مشی و مشیانه را شیر بدهد.
این بزکوهی تا آنها غذا خوردن را یاد بگیرند به آنها شیر میدهد،
آنها بعد از گذشت سالیان بزرگ میشوند و روز سیزده فروردین با هم ازدواج میکنند.
از این منظر به باور مردم ایران باستان، بزکوهی مظهر فرشته ای است که خداوند برای بقا و ادامه ی
حیات نسل بشر فرستاده است. نقش بزکوهی برای ایرانیان باستان نوعی مانیفست بوده که رویکردی
مقدس داشته است و این قداست بر نقش هایی قابل مشاهده است که هنرمندان شاخ های بزکوهی
را به شکل لوزی کشیده اند و لوزی در خط ایلام کهن و میانه هیو یعنی تقدیس است.
از همین رو هرجا که گذر آب باشد نقش های فراوان بزکوهی را میبینیم و مضمون آن آبخواهی است و
بیان ارزش و اهمیت بی بدیل عنصر آب در نزد مردمان ایران باستان.
استنلی کوهن باستان شناس فرانسوی نیز در مقاله ای با عنوان نقش بزکوهی
برسفالینه های ایران باستان، آن را نماد آبخواهی دانسته است.
نیاکان ما هر جا که نیاز به یاری داشتهاند، این نقوش را با رنگ و یا کوبش سنگ به وجود میآوردند و
از آن کمک میگرفتند و یا موقع زایمان زنان پلاک بز کوهی را به گردن زن آویزان میکردهاند که
خداوند به آنها پسری سالم عطا کند. در پایان این طور نتیجه گیری می شود که نماد بز با این که
در ایران بسیار یافت می شود اما به خودی خود نماد گنج و دفینه نیست و اگر در اطراف آن آثار و
نشانههای دیگری یافت شود می توان چنین برداشتی را داشت که نشانه ای از دفینه و زیرخاکی است.
بعد از اطمینان از اصالت و سالم بودن دستگاه حتما این به این نکته توجه کنید که شرکتی که دستگاه را از
آن خرید میکینید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورتی که بعد از خرید احتیاج به قطعه و یا آموزش
داشتید بتوانید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و یا حتی بتوانید دستگاه خود را ارتقا دهید .
برای مشاوره رایگان خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان فلزیاب افشار در تماس باشید.
شماره تماس کارشناس خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب آقای مهندس افشار : 09198500180 و 09371414171
و خط ثابت : ۰۲۱۴۴۵۶۹۲۵۰
“نشانه دست در دفینه یابی و گنج یابی ”
قسمتی از بدن جانوران است که در انسان از مچ به پایین قرار گرفته و شامل پیشمشت و انگشتان و
کف دست است. دست انسان قادر به انجام حرکات مختلف ارادی و لمس است و بیشتر کارهای
روزمره هر انسانی با دست انجام میگیرد. این علامت یکی از مهمترین علامت های دفینه یابی بوده و
به وفور در نقاط مختلف ایران یافت می شود. به صورت کلی نماد اعضای بدن انسان در بررسی
آثار و نشانه های دفینه از اهمیت زیادی برخوردار هستند و در هنگام مواجهه با یکی از آنها باید محیط اطراف
به خوبی بررسی شود تا در صورت وجود دیگر آثار و نشانه ها روابط بین آنها مورد تحلیل قرار گیرد.
به هر تصویر و نگارشی بر روی سنگ، سنگ نگاره یا هنر صخره ای می گویند. اگر این نوشته ها یا
نقاشی ها، بر روی سنگ با رنگ یا امثال آن باشد به آنها Pictographs و اگر نقوش یا نوشته ها
از طریق کنده کاری ها (حک یا حجاری مثبت یا منفی*) بر روی سنگ ها انجام شده باشد به
آنها Petroglyphs یا Petrographs می گویند.سال یابی سنگ نگاره های ایران از دیدگاه صاحب نظران متفاوت است.
به نظر تعدادی از آنان قدمت بعضی از سنگ نگاره های ایران به پنج تا چهل هزارسال هم میرسد، این سال یابی
ها اکثراً از طریق کارکردهای مقایسه ای بوده واز رویکردهای علمی نوین (ریزفرسایش و رادیوکربن) کمتر بهره گیری شده است.
چرا تقربیاً ۹۰ درصد نقوش سنگ نگاره های ایران بز کوهی است؟ قسمت اصلی آن به اسطوره ها،
فرهنگ، دین و اعتقادات مردم باستان ایران زمین مربوط می شود که نشان و پیام آن “آب، باران، فراوانی نعمت،
نگهبانی ماه، نگهبان و ناجی مشی و مشیانه” است و این ارتباط پیامی و کلامی مشترک بر روی سفال ها نیز
از اعصار کهن بر جا مانده است. مطالعه بر روی سنگ نگاره ها نیازمند کمک مجموعه ای از علوم نوین و خاص است.
علومی نظیر مردم شناسی، باستان شناسی، تاریخ، نماد شناسی، هنرهای تزیینی، اسطوره شناسی،
علم شیمی و دیگر علوم.
یک علم به تنهایی قادر به مطالعه بر روی آنها نیست؛ چون یک سنگ نگاره مجموعه ای از علوم ذکر شده
را در خود جای داده است. برای درک و شناخت آنها الزاماً می بایست از همه علوم مذکور و
صاحب نظران آن رشته ها به طور سیستمی کمک گرفت.
بعضی کارشناسان معتقدند سنگ نگاره ها فقط نمایش محیط اطراف انسان آن دورانند.
در حالی که متخصصان دیگری آنها را نمادهای آیینی می دانند که برای درخواستی از طبیعت و آسمان ها یا
شکرگزاری نقش می شده اند.بعضی از نقش ها هم ظاهرا زبان اشاره ای است یا زبان رمزی که شمن های
هر قبیله استفاده می کرده اند.بعضی نقش ها ممکن است جهت های جغرافیایی، تقویم یا اجرام آسمانی
را نشان دهند.بعضی نقش ها هم ممکن است نقشه راه باشند یا تابلوهای فرسخ شمار، یا
مرز قلمرو میان قبایل را نشان دهند. اما بعضی از این بوم های سنگی به وضوح صحنه یک واقعه یا مراسم را نشان می دهند.
نشانه دست بیشتر مربوط به فرهنگ یونانی بوده و نشان دهنده قسم و بیعت و پیمان بین دفن کنندگان گنج می باشد.
در مورد این نشانه اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد و سعی ما در این مقاله بر این است که سعی کنیم
تمامی آن ها را بررسی و به یک جمع بندی نهایی برسیم. تقریبا در تمامی موارد در اطراف این نشانه ،
نشانه های دیگری نیز وجود دارند که به ما جهت ، عمق کار و سایر موارد را می رسانند.
از نشانه هایی که در اطراف نشانه دست می توان دید می توان به صلیب ، نشانه تیر و… اشاره کرد.
نشانه تیر در تمامی موارد جهت را به ما نشان می دهد و علامت صلیب نشان دهنده وجود یک قبر در آن نزدیکی است.
اگر در جهتی که تیر نشان می دهد یک تپه وجود داشته باشد آن تپه از اهمیت بسیار بالایی
برخوردار بوده و احتمال اینکه یک تومولوس باشد بسیار قوی است.
محل قرارگیری صلیب در کنار دست نیز دارای تفاسیر متفاوتی بوده و اگر صلیب در داخل دست قرار داشته باشد
دفینه در زیر تخته سنگ نزدیک آن قرار دارد. در موارد اندکی نیز مشاهده شده که در اطراف سنگ نگاره
دست نشانه های دیگری مشاهده نشده در این صورت باید در اطراف آن نشانه به دنبال گوردخمه باشیم
و اگر این نشانه به صورت تکی بر روی یک تخته سنگ قرار داشته باشد و
آن تخته سنگ نیز در اراضی صاف و هموار قرار گرفته باشد احتمال وجود درپوش در زیر سنگ وجود دارد.
تعداد انگشتان یک دست مهم بوده و حتما باید تعداد انگشتان کامل باشد. در صورت کامل نبودن تعداد
انگشتان دست،تعداد انگشتان نشان دهنده تعداد نشانه های دیگری است که در اطراف قرار دارد.
اگر علامت دست چپ و فقط انگشت اشاره داشته باشد ۴۰ متر جلوتر باید بررسی شود و
اگر علامت دست راست و فقط انگشت اشاره داشته باشد، ۷۰ متر جلوتر باید بررسی شود.
اگر علامت دست چپ و تمامی انگشتان باشند ۱۹ متر جلوتر و اگر علامت دست راست باشد و تمامی انگشتان دست باشند،
۲۱ متر جلوتر باید بررسی شود. اگر نشانه ای که مشاهده می کنید فاقد انگشت شست پا شد باید در زیر آن نشانه
کاوش و بررسی شود.
وجود جوغن در کنار نشانه دست احتمال وجود دفینه را افزایش میدهد.
بر اساس تجربه عمق دفینه در این حالت بین دو و نیم تا سه و نیم متر است.
این نشان در مسیحیت نماد فرد روحانی می باشد و می تواند نشان دهنده یک قبر مخفی و استتار شده باشد.
توجه داشته باشید که ارزشهای رقمی که برای هر علامت و سمبلی بیان می شود
( متر، قدم، سانتی متر، فرسخ و …)معتبر نبوده و آنچه مسلم است هر فرهنگی طرز فکر و طرز شماره گذاری خاص
خود را داشته است و حتماً برای کاوش از یک سیستم فلزیاب حرفه ای استفاده کنید.
بیشتر نشانه های دستی که در ایران یافت می شود مربوط به سلسله های هخامنشی، ساسانی و اشکانی می باشد.
در دوره اشکانی این نماد یک نماد مذهبی-عقیدتی بوده و اشاره به الهه میترا دارد و در اکثر موارد در اطراف آن یک تپه
که نیایشگاه الهه میترا بوده است وجود دارد.
این نماد در دوره ساسانی نیز مشاهده میشود که به علت غارت دفینه ها توسط اعرابی که با اسلام به ایران وارد شدند
فاقد هرگونه گنج و دفینه میباشد.
به جوغن هایی که در اطراف پنجه دست مشاهده می شوند جوغن پنجه دست بافته می شود
که در صورت مربعی بودن از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
نشانه دست در غارها معمولا به صورت نقاشی بوده و کنده کاری نمی باشد این آثار و نشانه ها مربوط به
دوران غارنشینی انسانها بوده و فاقد دفینه می باشند.
علامت مشت دست در دفینه یابی دارای معنا و مفهوم ای همچون دست باز می باشد با این تفاوت که دفینه دارای
تله و طلسم بوده و معمولا دارای عمق بیشتری می باشد.
علامت مشت دست یک نشانه نهایی نبوده و حتماً باید به دنبال نشانه های مکمل باشید.
علامت دست مشت شده در دفینه یابی به ندرت مشاهده می شود.
علامت دست چپ در دفینه تفاوتی با علامت دست راست در دفینه نداشته و شیوه عمل در هر دو مورد یکسان است.
تنها موردی که باید به آن توجه کرد علامت کف دست است که معمولا حاوی نشانه هایی همچون ضربدر صلیب جوغن کوچک هلال ماه و … است.
برخی از دستگاههای شرکت فلزیاب افشار:
نشانه دست در دفینه یابی و گنج یابی
بعد از اطمینان از اصالت و سالم بودن دستگاه حتما این به این نکته توجه کنید که شرکتی که دستگاه را از
آن خرید میکینید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورتی که بعد از خرید احتیاج به قطعه و یا آموزش
داشتید بتوانید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و یا حتی بتوانید دستگاه خود را ارتقا دهید .
نشانه دست در دفینه یابی و گنج یابی
برای مشاوره رایگان خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان فلزیاب افشار در تماس باشید.
شماره تماس کارشناس خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب آقای مهندس افشار: 09198500180 و 09371414171
و خط ثابت : ۰۲۱۴۴۵۶۹۲۵۰
“چشمه در دفینه یابی و بررسی نقش آن”
چشمه که در زبان پهلوی چَشمَگ یا چِشمَک میگفتند جایی است که آب از زیر آن بیرون زند و روان شود.
چشمه محل تلاقی سفرههای زیرزمینی آب با سطح زمین است. بسته به ثبات منبع آب،
یک چشمه میتواند موقتی، دائمی یا خودجوش باشد. در محل ظهور چشمه، گاه حوضچهها یا نهرهایی پدید میآیند.
از انواع چشمهها میتوان از چشمه آب گرم و چشمه آب معدنی نام برد. در برخی زمینهای ماسهای و
مسطح مانند زمینهای کشور هلند آبهای زیرزمینی از نقاطی نزدیک به هم به روی زمین میجوشد که
یه این پدیده، چشمههای نشتی گفته میشود.
استفاده از آب چشمههای معدنی به عنوان درمان، سابقهٔ چندهزار ساله دارد.
این مکانها برای دفن کردن دفینه و گنج اطراف چشم ها می باشد. توجه به این نکته ضروری است که
چشمه های فصلی مکان خوبی برای این کار نبوده و در صورت خشک شدن مکان دفینه گم می شود،
پس اگر به دنبال دفینه هستید حتما دقت کنید که چشمه ها دائمی و پرآب باشند. از آنجا که تمامی روستاها و
شهرهای قدیم در نزدیکی رودخانه ها به وجود می آمدند در هنگام کاوش آثار و علائم اطراف چشمه به دقت
بررسی شود. آثار و نشانه هایی همچون تپه های قدیمی ، نشان بز ، نشان مار ،
سنگ های مکعبی شکل ، انواع جوغن ، درختان خاص و غیره می توانند نشانه های خوبی باشند.
درختانی موجود در اطراف رودخانه های که در مناطق بیابانی و غیر جنگلی وجود دارند از مهمترین فاکتورهایی
است که باید به آن توجه کنید. قرار گرفتن این درختان به صورت یک مثلث متساوی الاضلاع بسیار
مهم بوده و درختان باید بیشتر از ۳۰۰ سال قدمت داشته باشند. معمولا دفینه در پای درختی که به قبله و
یا درختی که به چشمه نزدیک تر باشد قرار دارد و دفینه از نوع دفینه های اسلامی می باشد.
عموما در نسخه های خطی ( نسخه های گنج ) از چشمه به عنوان نشانه دوم و یا سوم
در کنار تپه و درخت یاد می شود. پس در اطراف چشمه به دنبال نشانه ها باشید و اگر در اطراف
چشمه قبرهای قدیمی دیدید به احتمال زیاد آن قبرها دارای بار بوده و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند.
برخی بر این باور هستند که دفینه اطراف چشمه معمولا در بالای سر رودخانه قرار میگیرد و دلیل آن هم عدم
دسترسی آب رودخانه به دفینه بیان می شود. اگر در مکانی دو و یا سه رودخانه قرار دارد باید اطراف شاخص ترین
آنها مورد بررسی قرار گیرد و منظور از شاخص بودن یک رودخانه تفاوت آن با دیگر رودخانههای موجود در آن منطقه
از نظر سردی ، گرمی ، بزرگی ، میزان آب ، رنگ و بو و مزه و …است. اگر در کنار چشمه یک درخت و یک تخته
سنگ بزرگ نیز قرار داشته باشد و یک مثلث بین چشمه تخته سنگ و درخت ساخته شود معمولاً احتمال حضور
دفینه در آن منطقه بسیار زیاد است و بهتر است که با یک فلزیاب حرفه ای آن منطقه را چک کنید.
بلندی های اطراف چشمه را به دقت بررسی کرده و نزدیکترین بلندی مشرف بر محل چشمه از
نظر وجود قبور بسیار مهم است و احتمال وجود دفینه در آن بسیار زیاد است. حتما تپه را با یک
دستگاه فلزیاب تصویری با لوپ فلزیاب بزرگ ( یک در یک ) بررسی کنید. بعضا مشاهده می شود که
برخی از افراد غیر کارشناس اذعان می دارند که گنج در کف رودخانه دفن شده است که این مورد کاملاً غلط بوده و
هیچ عقل سلیمی دفینه را رد زیر آب که امکان رسیدن آسیب به آن میرود قرار نمیدهد
( سختی انجام کار و دفینه گذاری نیز از دلایل دیگر است ).
برخی از دستگاههای فلزیاب افشار :
بعد از اطمینان از اصالت و سالم بودن دستگاه حتما این به این نکته توجه کنید که شرکتی که دستگاه را از
آن خرید میکینید دارای خدمات پس از فروش باشد تا در صورتی که بعد از خرید احتیاج به قطعه و یا آموزش
داشتید بتوانید با شرکت مورد نظر تماس بگیرید و یا حتی بتوانید دستگاه خود را ارتقا دهید .
برای مشاوره رایگان خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان فلزیاب افشار در تماس باشید.
شماره تماس کارشناس خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب آقای مهندس افشار : 09198500180 و09371414171
و خط ثابت : ۰۲۱۴۴۵۶۹۲۵۰